četvrtak, 30. travnja 2020.

Kreativno korištenje kolaža: Cvijet u duginim bojama

U ovom tekstu slijede precizne upute za likovnu radionicu, metodički razrađenu na način kako bi to preporučili likovni pedagozi. Bitno je da dijete potičete na vlastita rješenja, a ono što ga podučavamo je razumijevanje likovnog jezika i tehnika. Fotografija dječjeg rada kojeg vidite samo je ilustracija, a ne predložak kojeg dijete treba što bolje iskopirati!


Potrebni materijal: fotografije u bojama, malo kolaž papira, olovka, škare, ljepilo i bijeli papir koji će nam poslužiti kao podloga za sliku koju ćemo kreirati.



Motiv: cvijet u duginim bojama

Tehnika: slikanje foto-kolažem (fotografije, časopisi, posteri, papir za omatanje poklona, komadići starog kolaž papira, pa čak možete iskoristiti i komadiće tkanine u monokromatskim dezenima.)

Izazov: Pronalaženje dijelova fotografija iz časopisa ili slično, koji bi bili u odgovarajućim bojama za naše latice. (Zabavnije je od kupljenog foto-kolaža.) Usput ćemo naučiti nešto o dugi i o bojama, pa smo spojili likovnu kulturu s prirodom i društvom, a dotakli smo se i geometrije.

Krenimo!



1. Razgovor o dugi


Prvo ćemo s djecom porazgovarati o proljeću i cvijeću, te se tako nadovezati na nastavno gradivo koje uče. Kakvo sve vrijeme može biti u proljeće? Je li moguće da istovremeno pada kiše i sja sunce? Koja prirodna pojava onda nastaje?
Bravo, to je duga!

Duga se vidi samo za vrijeme kiše, kad istodobno pada kiša i sije sunce. Ako se tada nalazite u sredini, pa je iza vas sunce, a ispred vas pada kiša, tada vidite dugu!

Sunčeva svjetlost obasjava sitne kapljice vode na nebu i čini nam se, dakle, da vidimo veliku šarenu crtu na nebu. Je li duga ravna ili zakrivljena crta? 

Izvor fotografije: Wikimedia
Od kojih se boja sastoji duga? Idu li one nekim redom?
Boje su: crvena, narančasta, žuta, zelena, plava, ljubičasta

Koje od tih boja su tople (crvena, narančasta, žuta), a koje hladne (zelena, plava, ljubičasta)? Koje su osnovne boje? (Crvena, žuta, plava.) Miješanjem osnovnih boja dobit ćemo izvedene boje. Koju boju dobijemo od crvene i žute? Od crvene i plave? A od plave i žute? Dakle, narančasta, ljubičasta i zelena su izvedene boje.

2. Upoznavanje s tehnikom

Ako se djeca još nisu upoznala s tehnikom foto-kolaža ili novinskog kolaža, ukratko ćemo objasniti i pokazati o čemu se radi. Isto kao i kod kolaža, možemo si nacrtati lagano olovkom oblik, pa ga izrezati. Ako trebam npr. žutu boju jer želim izrezati žutu loptu, mogu iskoristiti recimo ovu fotografiju sanduka s limunima i izrezati oblik. Nije važno što su na toj lopti sad vidljivi limuni... To je baš zanimljivo i maštovito!

3. Poticaj za motiv "duginog cvijeta"

Želiš li pokušati napraviti sliku od foto-kolaža? Dat ću ti zanimljiv zadatak! Sjećaš se, govorili smo o duginim bojama. 

Predlažem da napraviš jedan posve neobičan cvijet - dugin cvijet. On raste duboko, u čarobnoj šumi. Utvara svoje latice samo u trenutku kad se na nebu iznad te šume pojavi duga. Svaka mu je latica u drugoj duginoj boji. Jedna latica je crvena, zatim dolazi narančasta, pa .... (neka se dijete pokuša sjetiti kako boje idu dalje.) Danas je tijekom proljetne kišice na trenutak zasjalo sunce! Pogodi što se dogodilo! Dijete neka samo izgovori da se otvorio cvijet.

Hoćeš li mi napraviti sliku duginog cvijeta? Kako si zamislio da još izgleda? Kakvu ima stabljiku? Kakvi su mu listovi? A sredina cvijeta, u kojoj bi ona mogla biti boji?

4. Zadatak

Dakle, stvarno ćeš mi napraviti od foto-kolaža dugin cvijet kojemu će svaka latica biti u drugoj duginoj boji? Baš se veselim! 

(Ovdje smo u jednoj rečenici sumirali tehniku, motiv i način izvedbe zadatka, slično kao što bi to zadale učiteljice, samo što bi one još pitale djecu za povratnu informaciju, da provjere jesu li svi shvatili zadatak.)

5. Realizacija 

Dijete radi a Vi ne intervenirate u njegov rad, jer ne pomažete mu ukoliko crtate ili režete umjesto njega. Sve to ima svoju svrhu. Vrijednost dječjeg rada je u njegovoj inovativnosti. Kako će on pronaći baš svoje rješenje za neki likovni problem? Latica nije tipičnog oblika? Odlično! Nije ni u prirodi, a kamoli ne u djetetovoj mašti! Ono što možete je pitati dijete kako to da se odlučilo za taj oblik i slično. Inzistirajte na urednosti i upornosti. 

Možete demonstrirati djetetu kako se pravilno drže škare, kako odjednom, presavijanjem, iz jednog komada papira izrezati više sličnih oblika i slično. 

Pri izradi ovog rada treba pripaziti da latice ne budu presitne ili prekrupne da bi stale na papir, te da su otprilike podjednake veličine. Prvo neka dijete sve izreže, posloži na željen način, a tek onda neka sve uredno zalijepi. Latice može posložiti po pravilnom redu duginog spektra, ili prema svojoj želji. 

6. Analiza likovnog rada

Nakon što dijete izradi rad, razgovarajte o njegovom korištenju materijala, o tome kako je došlo do neke kreativne ideje, istaknite što Vam se sviđa, pohvalite urednost... 

U razredu, djeci pokazujemo i reprodukciju nekog umjetničkog rada na kojem su prisutni isti likovni problemi. Učili smo o bojama, duginim bojama, ponovili smo tople i hladne, osnovne i izvedene boje. Dakle, mogli bismo djetetu pokazati Matisseovu sliku Tulipani i cvjetovi u vezi (1905.) Pritom nije bitno pokazati isti motiv (cvijeće), nego isti likovni problem (boje duginog spektra.)

Neka dijete ovdje pronađe boje iz duginog spektra, tople, hladne, osnovne, izvedene. Može ispričati po čemu se razlikuje njegov i ovaj rad, a po čemu su radovi slični. 

Na sličan način neka analizira i svoj rad.


Napomena: Unaprijed pripremite djetetu nekoliko većih fotografija na kojima dominira pojedina boja. Novinski papir, npr. reklamni letci iz supermarketa nisu dobar izbor. Kvaliteta papira je loša za rezanje i lijepljenje, kao i estetika fotografija. Tekuće ljepilo također izbjegavajte. Najbolje je ljepilo u sticku i škarice zašiljenog vrha, a ne one minijaturne, tupe, za trogodišnjake :)

Predložak kojeg ste vidjeli u ovom tekstu (dječji rad) nemojte ni pokazivati svom djetetu, kako bi bilo oslobođeno uzora, te pronašlo svoje originalno viđenje "duginog cvijeta".

Dodatak - zvučna podloga: Tko želi, može djetetu dati da sluša ovu zvučnu snimku proljetne kiše i ptica, za vrijeme njegovog likovnog izražavanja.


Nema komentara:

Objavi komentar