Podsjetimo, za opis lika, djeca u školi uče da trebaju koristiti plan opisa. On sadrži ove stavke:
1. Vanjski izgled
Obično idemo redom, odozgo prema dolje. Lijepo je kad dijete koristi usporedbe. Neka se opusti i mašta, neka doda osobni dojam.
"Ima oči poput badema i meku, sjajnu, crvenkastosmeđu kosu koja leprša na vjetru."
2. Unutrašnje osobine (karakteristike)
Djeci treba pojasniti značenje ovog termina. Kakva je osoba iznutra? To je ono nevidljivo očima.
Tu trebamo bogatiti rječnik djeteta pa tražiti od njega da nam nabroji puno širu paletu karakteristika od onog dobar/loš/zao. Dobra je ideja dodati što netko voli, kako se kreće, u čemu se ističe...
3. Moj dojam o liku
Što mislim o toj osobi, po čemu ga/ju pamtim, što osjećam prema toj osobi, što bih zaključio/zaključila?
Igre koje će ovaj nastavni sadržaj učiniti zabavnijim
1. Crtež na leđima
U igri sudjeluju 2 osobe - crtač i opisivač.
Crtač sjedne za stol i ima papir, olovku i gumicu pred sobom. Još je bolje ako imate malu ploču i kredu. Crtač na leđima ima zalijepljen papir s nacrtanim jednostavnim crtežom, npr. kuća. Cilj igre je da osoba koja stoji iza crtača što bolje i preciznije opiše ono što vidi na slici. Ukoliko opisivač krivo objasni, crtač će automatski krivo nacrtati. Opisivač se tada smije (i mora) ispraviti i razmisliti kako bi bilo najpametnije objasniti sliku. Brzo će shvatiti da treba ići nekakvim redom i to je čar igre! Djeca je jako vole!
Ovako može zvučati opis: "U obliku uspravnog pravokutnika koja ima 2 kata. U prizemlju su joj jedna vrata, također u obliku uspravnog kvadrata. Na njima je kvaka u obliku obrnutog slova "L". Na prvom katu su dva prozora, a na drugom katu 3 prozora...."
2. Detektivska priča
Djetetu ćemo ispričati priču koja će ga motivirati na što detaljniji opis lika. Na primjer, to može zvučati ovako:
Godina je 1852. Zaposlio te stari milijunaš koji je u potrazi za posebnim zelenim dijamantom. Poseban je jer postoji samo jedan u čitavom svijetu. Dugo si istraživao gdje bi se taj dijamant mogao nalaziti. Zadnji put je viđen u Japanu prije 80 godina, kad ga je kupio vlasnik neke tvornice skupocjenih satova. Istraživao si dugo po starim dokumentima, i došao si do podatka da je zeleni dijamant sada prodan. Nalazi se u malenoj prodavaonici starina u gradu Kyoto. Odlučio si otputovati tamo.
Stigao si... pronašao si tu malenu prodavaonici u mračnoj uličici. Razgovaraš s prodavačom i nudiš mu 10 000 japanskih jena za taj dijamant. (Jen je japanski novac.) On traži duplo više, pa izvadiš iz kofera još novca. Odjedom, u prodavaonicu ulazi čovjek s oružjem i poviče: "Ni makac! Ruke u vis! Predaj novac! Predaj zeleni dijamant!"
U šoku i u strahu, predali ste mu i novac i dijamant. Lopovu je pri bijegu spala maska koju je nosio, pa ste mu uspjeli vidjeti lice! Odmah ste pozvali policiju! Detektivi su ispitali svjedoke - tebe i prodavača. Treba im precizan opis pljačkaša, jer 1852. godine još nisu postojale nadzorne kamere. Vrlo je važno sada točno reći kako je izgledao pljačkaš, do najmanjeg detalja! Policijski crtač po tom će opisu nacrtati pljačkaša i izdati potjernicu!
Napiši opis i nacrtaj pljačkaša!
3. Pogodi koga zamišljam
Ovo može biti aktivnost za cijelu obitelj. Treba detaljno opisati osobu koju svi poznaju - može biti netko iz obitelji, susjedstva, poznata osoba, crtani lik...
4. Tajni predmet
Igra koju vjerojatno već i znate. Jedna osoba zamisli predmet, a drugi postavljaju pitanja. Onaj koji je zamislio predmet, treba odgovarati isključivo sa "da" ili "ne". Dok god je odgovor "da", onaj tko pita može nastaviti sa svojim pitanjima. Da bismo uvježbali opisivanje još bolje, dobro je da svako toliko netko od ukućana sumira sve ono na što je odgovoreno sa "da". Na primjer, veće je od televizora, nije okruglog niti trokutastog oblika, imamo taj predmet negdje u kući, nije zelene boje, djeca ga smiju koristiti, ima u sebi plastike i metala, košta manje od 1000 kn....
Nema komentara:
Objavi komentar