četvrtak, 28. svibnja 2020.

Osmislimo svoj stroj lančanih reakcija!

Znate ono kad srušimo niz domino blokova, one pokrenu lopticu u žljebu, loptica otvori mišolovku, izađe miš koji pojede sir...? 

Primjer je to konstrukcije koja se naziva Rube Goldberg machine, a mi ćemo pokušati nacrtati, pa možda i izgraditi jedan takav stroj!
Što nas poučava Rube Golberg stroj?

Rube Goldberg machine ili Rube Goldberg stroj sjajan je i uzbudljiv način za učenje zakona fizike u praksi. Dakle, dob ovdje nije važna.

Kad jedan objekt pogodi drugi u stroju Rube Goldberg, primjer je to očuvanja zamaha. Očuvanje zamaha kaže da se zamah niti ne stvara niti uništava, već se kreće samo s jednog objekta na drugi. Svi uređaji Rube Goldberg također prikazuju uštedu energije, pa ovu aktivnost možemo povezati i s učenjem o ekologiji.

Izraz je dobio ime po američkom crtaču Rubeu Goldbergu, čiji su crtani filmovi i karikature često prikazivali uređaje koji su obavljali jednostavne zadatke na neizravne isprepletene načine. Ovo može biti sjajan poticaj za likovno izražavanje ili tehničko konstruiranje, odnosno vježba za finu motoriku ruku!


Prijedlog aktivnosti za djecu

Prvo možemo pogledati video koji će djecu fascinirati i inspirirati, bilo da se radi o crtanoj ili realnoj verziji. 

Želite li crtanu verziju, pogledajte Tom&Jerry, ako vam je draža lutkarska, onda Ulicu Sezam, no možda je ipak najzornije analizirati video...




Nakon toga, djeci možemo dati papire izduženog formata pa sami ili u skupinama crtaju svoje zamišljene strojeve. Moguće je na neki način spojiti crteže sve djece, tako da na prijelazima između crteža djeca međusobno dogovore i zajedno nacrtaju spojni element. 

Kako motivirati djecu na detaljnije i koncentriranije razmišljanje?

Moji su se klinci iz razreda baš uživjeli, pa su crtali s veseljem i naravno, imali potrebu objasniti svaki element crteža. U ovoj konkretnoj aktivnosti nije toliko bitna likovnost crteža, koliko se želimo koncentrirati na razmišljanje o znanosti i zakonitostima fizike, koje oni, jasno, tek intuitivno primjećuju. 

Dobro je da im skrenete pažnju na zamišljanje kako bi se taj nacrtani predmet ponašao u stvarnosti. Primjerice, pitajte ih kako se njihova loptica odskočila do te stepenice. Možda bi trebalo docrtati još nešto što bi pomoglo loptici. Što bi to moglo biti? Trampolin? Opruga? Što je nju pokrenulo? 

Kad je nešto uronjeno u vodu, sporije će se kretati i ponašat će se kao da je postalo laganije. Možda će plutati, a možda će potonuti... Kako će se ponašati krhki predmeti? Kako gumeni?

Koja je namjena tvog stroja? Pomaže li ti on u učenju? Služi li on možda za pripremu doručka svakog jutra kad se probudiš? Neka sami izmisle namjene....

Nema komentara:

Objavi komentar