nedjelja, 20. rujna 2020.

Igre za vježbanje pamćenja i koncentracije

Evo nekoliko varijacija poznate igre memory, gdje se uparuju istovjetni pojmovi. Tu su i prijedlozi sličnih vježbi pamćenja, u kojima se dijete treba koncentrirati na mnoštvo objekata koje vidi, pa nakon intervencije nabrojati koji nedostaju ili su dodani. Auditivnu memoriju možemo jačati igrom u kojoj zvukove treba ponoviti prema redoslijedu kojem su ih djeca prvotno čula...

1. Zvučni memory

Ovom igrom možemo izoštriti koncentraciju prije pisanja zadaće, motivirati djecu na tišinu u razredu i naravno - raditi na auditivnom pamćenju, jer nije samo vizualno pamćenje ono što je bitno. 

  • Unaprijed pripremljene sitne predmete stavimo u jednake neprozirne kutijice, na način da u dvjema kutijicama bude isti sadržaj - riža, novčići, kamenčići i slično. Dovoljno je desetak parova za 1. ili 2. razred. 
  • Druga verzija igre može biti takva da umjesto pakiranja u kutijice, djeci puštamo različite zvučne efekte preko računala. Zvučne efekte lako ćemo naći, primjerice na YouTube stranici. Možete se poslužiti i mojom playlistom zvučnih efekata. Možete ih i downloadati putem neke od stranica za besplatno online skidanje YouTube videa...
  • Zvučni memory ili igru tišine možemo igrati i tako da djeca zatvore oči, nakon čega voditelj igre proizvede niz različitih zvukova. Djeca trebaju pogoditi kojim redoslijedom su čula zvukove i iz kojeg pravca su dolazili.

2. Trostruki memory

Parovi se spajaju na način da napisanu riječ treba povezati sa sličicom. Ako želimo zakomplicirati igru, možemo zadati djeci drugog ili višeg razreda da umjesto parova pronađu trio pojmova, odnosno da sliku i riječ spoje sa zvukom. Npr. riječ PAS sa slikom i glasanjem psa.

3. Memory pojmova za ponavljanje gradiva

U ovoj inačici memory igre ne spajamo 2 potpuno jednaka pojma/riječi, već u principu uparujemo pitanje i odgovor. Ovo je zahtjevniji memory, pa treba smanjiti broj kartica za igru. Evo primjera: 

  • račun i rezultat, recimo u tablici množenja
  • parovi brojeva i njihovih trokratnika (1 i 3, 2 i 6, 3 i 9, 4 i 12, 5 i 15, 6 i 18, 7 i 21, 8 i 24, 9 i 27, 10 i 30)
  • parovi slova i sličica pojmova koji (nedvojbeno) počinju na to slovo (B i banana)
  • parovi riječi koje počinju na isto slovo
  • Parovi riječi koje imaju isti broj slogova
  • parovi zanimanja (liječnik) i njihovog oruđa za rad (injekcija)
  • istoznačnice
  • suprotnosti (gore - dolje)
  • nazivi ženki i mužjaka u životinja
  • parovi prometnih sredstava koja prometuju vodom, zrakom, cestom, prugom
  • parovi komplementarnih boja (crvena i zelena)
  • parovi riječi i njihovih inačica napisanih unatrag (kosa - akos)
  • parovi predmeta koje su istog geometrijskog oblika (lopta i jabuka = kugla)
  • rimski i arapski brojevi
  • mala i velika tiskana ili pisana slova
4. Što nedostaje na stolu?

Na stol postavimo mnoštvo predmeta. Dijete to gleda minutu ili dvije, primjerice dok ne iscuri pijesak iz pješčanog sata. Nakon toga, okrene glavu, a mi uklonimo 1 ili više predmeta (ili nijedan), te prekrijemo krpom predmete. Dijete otkriva predmete pa nabraja koji predmeti nedostaju. 

5. Što se na meni promijenilo?

Ovo je igra koju djeca obožavaju! Što više igrača, to bolje. Svi se poredaju u vrstu, a 1 igrač-detektiv ih sve dobro promotri i pokušava upamtiti što više detalja na njima. Nakon toga, izlazi iz prostorije, a ostala djeca na sebi nešto promijene. Neto skine naočale, netko naopako obuče majicu, drugačije se počešlja, obuče lijevu cipelu na desnu nogu ili se s prijateljem zamijeni za vestu... (Ovo sa zamjenom, naravno, nije za doba epidemija, a djeca to najviše vole.) Zatim se igrača-detektiva pozove u prostoriju i njegov je zadatak otkriti sve promjene! Novi detektiv se brojalicom može izabrati od onih koji su uspjeli zavarati svog detektiva!

6. U Split je stigao brod

Igra riječima. Prvi igrač kaže: "U Split je stigao brod i dovezao..." (...) Igrač dakle treba sam smisliti što je brod dovezao, npr. "ribu". 
Drugi igrač treba ponoviti prvi dio rečenice gdje je prvi igrač izmislio teret, te dodati svoju ideju. Npr., "U Split je stigao brod i dovezao ribu, ormare..." 
Treći igrač ponavlja sve što su rekli prvi i drugi igrač i dodaje svoje, pa tako redom, sve dok se svi igrači ne izredaju, tj. dok se netko ne zabuni i tako ispadne iz igre!

Jednostavnija inačica je samo nabrajanje riječi koje tvore sve veći niz kojeg treba zapamtiti, a isto to možemo učiniti i s brojevima.


Nema komentara:

Objavi komentar