četvrtak, 29. listopada 2020.

Mudrost divljih gusaka: pedagoška radionica

Uz učenje o jeseni, odnosno o pticama selicama, djecu možemo podučiti timskom radu, i to na primjeru seobe divljih gusaka. Povezati možemo prirodu i društvo sa satom razrednika, ali i likovnim, tjelesnim...

1. SAT: PRIRODA I DRUŠTVO

2. SAT: SAT RAZREDNIKA

Nakon razgovora o pticama selicama na satu prirode i društva, na satu razrednika možemo upitati djecu za mišljenje, zašto ptice selice lete u grupi, odnosno u jatu, a ne svaka posebno. Zatim ćemo ih pitati, što jesu li znali da divlje guske lete u jatu koje izgleda poput slova V i što misle, koji bi mogao biti razlog. Možda dobijemo neke zanimljive i inovativne odgovore! 

Zajedno smo jači

Svaka guska koja zamahne krilima, stvara gibanje zraka. Taj vjetar podiže pticu koja je iza nje i tako jedna drugoj pomažu. Kad bi letjela svaka posebno, bile bi mnogo, mnogo slabije i sporije! (Procjena je da jato leti 70% snažnije nego pojedinačna ptica; to možemo demonstrirati djeci na način prikladan dobi.) 

Djeco, možete li se sjetiti nečega što ne možete sami, ali možete ili biste mogli uz pomoć prijatelja? Jeste li čuli da se ponekad kaže "zajedno smo jači"? 

Svatko ima pravo ponekad biti vođa!

To nije sve! Kad se vođa grupe. a to je guska na vrhu "slova V" umori, odlazi na kraj formacije i vođa jata postaje druga guska. Dakle, svaka guska u jatu može postati vođa, i nijednom vođi nije problem otići na kraj kolone i prepustiti mjesto drugome. Druge guske u jatu tada veselo gaču i tako ohrabruju novog vođu, a pozdravljaju starog i zahvaljuju mu se na dobrom vodstvu. 

Djeco, kako se vi ponašate u svojoj skupini, u svom razredu ili na igralištu? Volite li biti vođa? Je li vam problem prepustiti mjesto i drugoj djeci? Je li u redu da vođa uvijek bude jedan te isti učenik ili svatko ima na to pravo? Kakav treba biti vođa neke skupine? Kakav ne treba biti vođa neke skupine?

Vođa jata gusaka ima svoju zadaću, a to nije samo određivanje smjera kuda će jato letjeti, nego i biti mudar u svojim odlukama i ne odvesti jato na krivi put. Također, vođa koji je na čelu kolone najjače treba mahati krilima i probijati zrak, da bi ostale guske lakše mogle letjeti. Zadaća vođe nije samo glasno gakati zato što je prvi.

Svaka guska je odgovorna za svoje ponašanje. Što to znači? Jeste li vi odgovorni za sve što radite? Razmišljate li o tome?

Važno je paziti pomagati jedni drugima!

Divlje guske paze jedna na drugu. Ako se neka guska razboli za vrijeme tog dugog i napornog leta, ili ako bude ranjena, dvije guske zajedno s njom uspore i paze na nju, pomažu joj da ne odustane. Ostale nastavljaju let. Ako bolesna guska uspije skupiti snage, te 3 guske vraćaju se u jato, ili se pričekaju, odmore se pa se pridruže nekom drugom jatu koje također putuje u iste toplije krajeve. (Možda u Afriku). Ponekad se nažalost dogodi da se bolesna guska ne oporavi, pa ugine. Sve je to dio prirode i normalno je. One dvije guske bile su uz svoju prijateljicu i ona nije uginula sama. Kasnije se pridruže nekom drugom jatu koje leti u njihovom smjeru putovanja. 

Djeco, pomažete li slabijima od sebe? Kako ljudi pomažu jedni drugima i zašto to čine? Što oni imaju od toga? Zašto treba pomagati starijima i bolesnima? Zamislite da igrate graničara za tim koji trenutačno gubi. Biste li ostali do kraja u igri i borili se, ili biste odmah izašli iz igre? Objasnite svoj odgovor. 

Važno je međusobno komunicirati (razgovarati)

Guske, dok lete, one gaču. Ne čine to isprazno, samo da bi bile glasne, nego one jedna drugu bodre, osnažuju, jedna za drugu navijaju, ohrabruju se kad im je teško. 

Tako i vi, djeco, trebate jedno drugoga pohvaliti kad napravi nešto dobro, ohrabriti kad je nekome teško, kad je dobio slabu ocjenu, kad mu se nešto loše dogodilo. Razmislite svak za sebe, činite li to?

Sve su ovo važne stvari za jedan tim. Zajedništvo, izmjenjivanje, suradnja, pomaganje, ohrabrivanje, razgovor... 

3. SAT: TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA

Nakon što smo stali u vrstu, razvrstali smo se na 1. i 2. skupinu, te ćemo poput jata divljih gusaka, stati u V-formaciju. Pazit ćemo da se ne svađamo i sudaramo, već da složno poput divljih gusaka, čim prije stanemo u jato! Vođa će, za početak, biti predsjednik razreda kojeg ste već ranije odabrali. On će pomoći vama, svom jatu, da se čim prije organizirate i stanete u  obliku slova V. Na kraju će on stati na čelo. 

Učiteljica će vođi dati instrukcije. Kad se formira jato, vođa treba uzviknuti: Mirno! Ruke uz tijelo, kljun prema naprijed! Raširi krila! Kreni laganim letom prema naprijed! (Ukoliko se radi o prvašićima, umjesto vođe, ovo može izvikivati i učitelj/ica:) Možemo se, također, unaprijed dogovoriti da jato leti u 2 brzine, kao i putanju kojom će se kretati, npr. preko igrališta, lagano pa ubrzano. Nakon jednog kruga, onaj tko je iza preuzima vodstvo. 

Na kraju ćemo vrednovati razinu suradnje i dogovora.

4. SAT: LIKOVNA KULTURA

V-formacija divljih gusaka vrlo je ilustrativna, pa bi bilo šteta propustiti ovu priliku. Predlažem flomaster i istraživanje različitih linija, a za motivaciju ponovo ovaj video kojeg smo već vidjeli na satu razrednika. Mislim da je bolji od statičnih fotografija kako bi djeca pronašla svoje načine za prikaz dinamike i različitosti pokreta. Svakako pazite na smještaj u formatu i na izbjegavanje shema!



Nema komentara:

Objavi komentar