utorak, 11. listopada 2022.

Mjerimo centimetre i metre

Izvor: Flickr/Robynlou Kavanagh



















Evo nekoliko aktivnosti za učenje o mjerenju pomoću metra, ravnala ili sličnog pomagala, kako bi djeca kroz zabavu stvorila predodžbu o dimenzijama uobičajenih mjernih jedinica za duljinu. Aktivnosti je dosta pa ovome možemo posvetiti čitav tjedan u produženom boravku, npr. na način da u jednoj kutiji ostavimo djeci svaki dan neki drugi zadatak ponuđen za rad, kao i potrebne materijale.

1. Mjerenje predmeta u učionici

Djeca mogu koristiti metar ili ravnalo kako bi izmjerila duljinu stola, školske klupe ili drugih predmete u učionici. 

U tu svrhu, možemo im ponuditi male tablice sa zadanim predmetima koje mogu mjeriti i upisivati im vrijednosti. (Dobro je da se tako uče služiti tabličnim podacima.)

Nakon mjerenja, mogu usporediti rezultate i vidjeti jesu li svi dobili istu duljinu.

2. Izrada papirnatih vrpci

Djeca mogu napraviti vrpce od papira s različitim duljinama i koristiti ih za uspoređivanje duljina predmeta u učionici. Primjerice, možemo u knjižari kupiti rolu papira za izdavanje računa u trgovinama, pa svakome dati nešto više od jednog metra. 

Učenik treba pomoću razrednog ravnala označiti i odrezati točno jedan metar, pa jednom bojom označiti decimetre, a drugom pomoću svog ravnala označiti centimetre.

Ovakve papirnate metre djeca sada mogu koristiti za daljnje aktivnosti.

Alternetiva je da ovakve papirnate metre nabavimo gotove u nekoj od trgovina namještajem i slično, gdje se to nudi kupcima besplatno.

 3. Mjerenje najdužeg skoka, grafikon i usporedbe

Izaberemo jednog ili više "mjeritelja". Svaki učenik treba sunožno skočiti s mjesta, a mjeritelj tu duljinu označi kredom, pa zajedno s tim djetetom, izmjeri tu duljinu i upiše rezultat u posebnu tablicu.

Na kraju, djeca izrađuju grafikon s dvije osi, gdje primjerice crtaju stupiće u različitim bojama, za svako dijete po jedan, kako bi se vizualno moglo usporediti tko koliko daleko može skočiti s mjesta. 

Za kraj, može se razgovarati o tome zašto je dobro imati sposobnost da daleko skočimo.

Možemo i proširiti ovu aktivnost, pa izmjeriti i čija noga je koliko dugačka ili tko ima koliko dugačak korak, pa usporediti to sa duljinom skoka i donijeti određene zaključke. Biti će tu i računanja, biti će dosta aktivnosti.

Trčanje na određenu udaljenost: Djeca mogu trčati na određenu udaljenost (npr. 5 metara) kako bi dobili osjećaj za duljinu. Nakon toga mogu usporediti svoje procjene s mjerenjem uz pomoć metra ili ravnala.

4. Izrada skice učionice

Djeca mogu napraviti skicu učionice, koristeći mjere za izmjeriti duljinu i širinu učionice. Nakon toga mogu koristiti skicu kako bi usporedili veličinu učionice s drugim učionicama u školi.

 5. Stane li slon u učionicu?

Učenicima ćemo dati papir sa prosječnim mjerama određenih životinja kao što su krokodil, slon, krava, svinja, žirafa, tiranosaurus rex itd. Njihov je zadatak da mjerenjem odrede koliko bi prostora u učionici zauzimala koja životinja. Na primjer, mogli bi procijeniti koliko bi mjesta u učionici zauzeo krokodil, a koliko konj.

Ovo bi bili ponuđeni podaci o afričkom slonu:

Afrički slon je puno veći od azijskog slona, a odmah se vidi i da ima veće uši. Mužjaci su veći od ženki. Visina mužjaka može doseći i do 4 metra, dok visina ženki iznosi oko 3 metra. Dužina tijela im se kreće od 6m pa do 7m i 50 cm, a rep je nešto duži od 100 centimetara. Prosječna dužina ušiju iznosi oko 120-125 centimetara, dok im širina može doseći i do 2 metra. Surla je obično duga 150 centimetara i teška oko 135 kilograma. Kljove su duge oko 245-250 centimetara koje mogu zajedno težiti i do 120 kilograma.

Pitanja i zadaci: Izmjeri visinu vrata u učionici. Bi li ženka afričkog slona mogla proći kroz ta vrata? Bi li mužjak mogao proći? Bi li azijski slon mogao proći kroz vrata te učionice? Objasni svoj odgovor.

 

Izvor: Flickr/David Blackwell













6.  Procijeni duljinu!

Djeca mogu igrati igre koje uključuju mjerenje, poput igre "tko je bliže" u kojoj trebaju izmjeriti udaljenost između dva predmeta i vidjeti tko je bliže u svojoj procjeni. Također mogu igrati igru u kojoj moraju pogoditi duljinu određenog predmeta, a zatim izmjeriti da bi provjerili svoju procjenu.

 7. Mjerenje na kreativan način

Djeci možemo postaviti zadatke za kreativno razmišljanje "izvan kutije". Evo nekoliko primjera:

- Igralište nema označena polja, a vi želite igrati graničara. Kako ćeš kredom nacrtati crtu točno na pola igrališta, ako nemaš metar? (npr. koracima)

- Kako biste izmjerili duljinu predmeta koji je zaobljen? Na raspolaganju imaš u učionici ravni, drveni metar i sve moguće druge materijale iz učiteljičinog ormara (očekujemo da se učenici dosjete užeta ili sličnog pomagala). 

- Trebaš izbušiti u zidu dvije rupice za čavliće za objesiti ogledalo. Naravno, ogledalo ne smije stajati ukoso. Kako biste mogli izmjeriti gdje točno treba zabiti čavliće?

- Umjetnici su se od davnina bavili izračunavanjem proporcija ljudskog tijela. Što to znači? Neki su crtali ljudsko tijelo tako da su izmjerili npr. da visina čovjeka treba biti kao i 7 visina glave tog čovjeka. Drugi su crtali kao da je visina čovjeka jednaka 9 ili više glava. Procijeni, a zatim pokušaj izračunati koliko visina tvoje glave ide u tvoju ukupnu visinu. Neka ti pomogne prijatelj - radite u parovima.

8. Mjerenje sjene

Zabodite štap na jedno mjesto u školskom dvorištu, ili koristite neki stupić za ovu vježbu. Izmjerite duljinu njegove sjene u različita doba dana. Zapišite vrijednosti i zaključite zašto se vrijednosti mijenjaju.


Nema komentara:

Objavi komentar