petak, 22. svibnja 2020.

Učimo o pjesničkoj slici i otključavamo vrata svoje mašte!


Ova kreativna metoda vodit će vas korak po korak do vlastitih originalnih zamisli. 

Poslušat ćemo pjesmu Grigora Viteza i zamišljati te divne pjesničke slike. Po sličnom ključu, s djetetom ćemo izmaštati nove luckaste ideje koje bi se uklopile u pjesmu i razgovarati o uzročno-posljedičnim vezama tih zamisli. Na kraju možemo napisati svoju verziju pjesme i nacrtati ilustracije pjesničkih slika i izuma...

Kako objasniti djetetu što je pjesnička slika?

S pojmom "pjesnička slika" dijete se prvi put susreće u 2. razredu. Ne treba pritom reproducirati definiciju, već je samo prepoznati u pjesmi. Zadatak kojeg obično učenici dobiju je da prepišu najljepše pjesničke slike iz određene pjesme i naprave ilustraciju. 

No kako praktično objasniti djetetu što su pjesničke slike?

To su pjesnikova opažanja pretvorena u riječi - ono što je pjesnik vidio, čuo, namirisao, dodirnuo, okusio, osjetio, zamislio. 
Zamisli, pjesnik je kao čarobnjak! On nešto vidi i pretvori to u riječi, u stihove, u pjesme.

Primjer onoga što je pjesnik vidio i pretvorio u stihove: "Gle malu voćku poslije kiše, puna je kapi pa ih njiše...'' (Cesarić, Voćka poslije kiše)

Primjer onoga što je pjesnik čuo i pretvorio u stihove: ''Cvrči cvrči cvrčak na čvoru crne smrče...'' (Nazor, Cvrčak)

Možeš li i ti pokušati? Evo, umjesto čarobnog štapića, uzmi ovu "čarobnu olovku" pa zapiši svoje pjesničke slike.


Aktivnost uz pjesmu "A zašto ne bi"

1. S djetetom što je pjesnička slika (navedeno gore u tekstu.)

2. Najavimo slušanje zanimljive pjesme, pune maštovitih pjesničkih slika. Pjesma se zove "A zašto ne bi?". O čemu bi se tu moglo raditi? Neka dijete pokuša pogoditi i tako pripremiti svoju maštu. 

3. Dijete se udobno smjesti i pripremi se za slušanje. Može i zatvoriti oči. 
Najavimo kako je naročito bitno zamišljati sve što čuje u pjesmi. 
Posluša pjesmu. 
Nakon toga pričekamo malo u tišini, kako bi se slegli dojmovi. 
Iznosi dojmove i prepričava najzanimljivije dijelove.

4. Kreativni razgovor i poticaj za uključivanje vlastite mašte;


Imamo, dakle, drveće na kojem umjesto lišća rastu različite stvari. 

Koje? Zamisli taj prizor! Što bi bilo kad bi zaista postojalo takvo drveće? (Dijete može zamišljati razne scenarije, npr., bi li u tom slučaju i dalje postojale trgovine? Kako bi izgledala npr. nezrela lopta?)

Ilustraciju ove pjesničke slike bilo bi zanimljivo napraviti u tehnici foto-kolaža, pomoću slika iz starih časopisa. Naravno, možemo dodati i druge stvari.

Oblaci iz kojih padaline padaju samo kad se odvrne pipa. 

Što bi bilo kad bi stvari tako funkcionirale? Tko bi odvrtao tu pipu? Što ako, taj koji odvrće i zavrće, zaspe pa zaboravi zavrnuti pipu? Kako se popesti na oblak i zavrnuti pipu? 
Možemo smišljati brojna pitanja na tu temu, i naravno, ilustrirati. Mogli bismo napraviti i strip.

Razne sprave koje sve rade umjesto tebe; 

Koje sprave je pjesnik spomenuo? Možeš li i ti smisliti neke zanimljive sprave koje bi ti pomagale? Kakve bi to sprave bile? Zamisli da si izumitelj. Napravi nacrt za neku takvu spravu. Strelicama na crtežu pokaži koji dio čemu služi i kako se sprava koristi!


5. Crtanje, stvaranje

Ako smo u razredu, svako dijete može izabrati put kojim dalje želi ići. Ako se radi individualno, samo s jednim djetetom, odaberite prema njegovom afinitetu.

Jedni mogu pisati nastavak pjesme;
- "Imaš li još kakvu ideju za nastavak pjesme? Zašto ne bi.... (dopuni)" 
Kasnije to mogu i ilustrirati. 

Drugi mogu crtati drveće na kojem rastu neobične stvari, ili strip o oblaku s pipom, ili pak neobične izume koji rade stvari umjesto tebe.

_____________________________________________

A zašto ne bi...Grigor Vitez
Izabrane pjesme

Možda ste i vi sreli dječaka,
Jednog od vaših vršnjaka,
Koji rado izmišlja i smišlja,
Kao što rado jede medenjaka.

On se samo okrene desno i lijevo
I već –
prijedloga evo:

Zašto ne bi na drveću usred šume
Rasle, na primjer, lopte od gume?
Ili raznobojni baloni?

Ili zašto ne bi zorili
Bomboni?

A mogla bi da rastu
I naliv-pera na hrastu.

Mogli bi i satovi da kucaju,
A njihova stakalca
Kao ogledalca
Da svjetlucaju, svjetlucaju.

Zašto se ne bi takve ovce uzgajale
Koje znaju ne samo vunu nositi i travu jesti,
Već koje znaju vunu presti,
Koje znaju rukavice plesti?

Ili – zašto ne bi uzgajali takve krave
Koje same sir i maslac prave?

A zašto se ne bi oblaci tako uredili
Da iz njih kiša pada
Ili snijeg sipa
Samo kad se odvrne pipa?

Zašto ne bi takve olovke bile
Koje bi se same šiljile,
Koje bi same risale,
Koje bi same zadaće pisale?

I napokon,
Kad se već prave
Razne sprave,
Kao što je sprava za tkanje,
Kao što je sprava za pranje
Zašto se ne bi napravila
I sprava za znanje?
Ona se lijepo ukopča noću
I prenosi u glavu znanje
Iz koje god želiš knjige,
A ti spavaš i ležiš bez brige...

Nema komentara:

Objavi komentar